Biography

Yuya SAITO was born in Kesennuma City, Miyagi Prefecture, and  currently lives and works in Brooklyn, New York. After graduating from the University of Central Oklahoma  in the United States, through his life across Japan and the United States, he presents the artwork on the theme of relation between human being and the city. 

 

Taking the opportunity of skateboarding, which he started at the age of 14, Saito created works with the theme of "Relationship between cities and humans."By unraveling street sports from the perspective of "shape," Saito sets the "curved surface" itself as a new visual language. ​A city where people, things, and events are overcrowded and never repeat the same scenery is a space that contains chaos and fragility, where countless dramas occur and disappear at the same time. 

 

In the 2011 Great East Japan Earthquake, he suffered from the tsunami, which gave him an opportunity to reconsider the relation between human being and the city from the perspective of "coexistence with natural disasters" “The confusion that arises because of overcrowding and the culture that has been cultivated because of overcrowding." I feel that the city that exists in this contradiction will be able to be the key to express human being as irrational and cultural creatures. 

 

In addition to his series of works by a traditional technique “Curving Wood”, by crossing multiple projects, such as the digital works and collaborative works with city-related artists, he is trying to capture the present of the city that changes while crossing various territories.

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サイトウユウヤは、宮城県気仙沼市に生まれ、米国オクラホマ州立セントラルオクラホマ大学を卒業後、現在はニューヨーク(ブルックリン)を拠点に活動。日本と米国をまたぐ生活を通じて、「人間と都市の関わり」について作品を発表しています。

 

14歳ではじめたスケートボードを起点に、ストリートスポーツを「形状」という観点から紐解くことで、『曲面』そのものを新たな視覚言語として設定。 人、モノ、出来事が過密に交わり、二度と同じ景色を繰り返さない都市を、無数のドラマが同時発生しては消えていく、混沌と儚さを内包した空間としてとらえてきました。

 

また、2011年の東日本大震災では、サイトウ自身も津波によって被災したことで、「天災との共存」という観点から「人間と都市の関わり」について考える契機になりました。「過密であるが故に生じた混乱と、過密であるが故に醸成されてきた文化」。この矛盾を引き受けた都市には、非合理で文化的な生き物としての人間を言い表す鍵があります。

 

伝統的な曲木技法によるシリーズ作品に加えて、デジタル作品や都市関連の作家とのコラボレーション作品など、複数のプロジェクトを交差させることで、領域横断しながら変化する都市の現在を切り取ろうとしています。